شیوه های طراحی وب در سال 2024 که باید به آنها توجه کرد

شیوه های طراحی وب در سال 2024 که باید به آنها توجه کرد

دنیای طراحی وب همچنان با پیشرفت‌های تکنولوژیکی وشیوه‌های جدید روبه‌رو است. طراحان وب باید خود را با آخرین روندها و تکنولوژی‌ها آشنا کنند تا بتوانند وب‌سایت‌های زیبا و کاربردی خلق کنند. اما برای رقابت، همگام بودن با این شیوه‌ها  کافی نیست. طراحان وب باید یک قدم جلوتر باشند و از آخرین امکانات و تکنولوژی‌ها استفاده کنند تا بتوانند تجربه کاربری بی‌نظیر و ماندگاری را برای کاربران خود ایجاد کنند.

در این مقاله، به بررسی شیوه‌های جدید طراحی وب می‌پردازیم. این شیوه‌ها شامل استفاده از هوش مصنوعی، سبک مینیمالیسم با نگاه به آینده، استفاده از عناصر سه‌بعدی، طراحی در حالت تاریک، طراحی نئومورفیک (نوعی طراحی نرم و واقع‌گرایانه)، تایپوگرافی هنری و تعاملات کوچک در صفحات وب است.

همانند سایر حوزه‌ها، طراحی وب در سال 2023 شاهد روندهای محبوب زیادی بود که تا سال جاری نیز ادامه یافته‌اند. در این مقاله به برخی از مهم‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی جایگزین طراحان، توسعه‌دهندگان، نویسندگان و سایر متخصصان فناوری خواهد شد. احتمالاً شما هم در سال گذشته این جمله یا چیزی شبیه به آن را شنیده‌اید. از دیدن مکرر این موضوع در شبکه‌های اجتماعی کمی خسته شده‌ایم، اما با وجود اینکه ممکن است به‌نظر قانع‌کننده باشد، من کاملاً مطمئن نیستم که هوش مصنوعی بتواند به‌طور کامل جایگزین متخصصان فناوری به‌ویژه خلاقان شود.

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و ابزارهای طراحی مبتنی بر هوش مصنوعی به شدت افزایش یافته است. جای تعجب نیست که کسب‌وکارها اکنون از چت‌بات‌های هوش مصنوعی به‌عنوان دستیار مجازی در وب‌سایت‌های خود استفاده می‌کنند. این چت‌بات‌ها معمولاً در سمت پایین وب‌سایت قرار دارند و از ما می‌خواهند تا سوالات خود درباره محصولات، خدمات، مشکلات ناوبری، پیشنهادات و موارد دیگر را وارد کنیم.

اگرچه این ابزارها کارآمد هستند، اما هنوز به سطح کمالی که مردم از آنها انتظار دارند نرسیده‌اند. با این حال، طراحان وب به‌طور مؤثری از این فناوری‌ها برای بهبود عملکرد و افزایش خلاقیت برای تصمیمات طراحی آگاهانه‌تر استفاده می‌کنند.

برخی از ابزارهای طراحی وب که در سال‌های اخیر در میان طراحان وب محبوبیت پیدا کرده‌اند، عبارتند از

  • DALL-E: این ابزار توسط OpenAI ایجاد شده است و در سال‌های اخیر به عنوان یک ابزار هوش مصنوعی برای تولید تصاویر دیجیتال واقع‌گرایانه و آثار هنری بر اساس توضیحات متنی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این تصویر با استفاده از DALL-E تولید شده است، آورده شده است.

  • Khroma : یکی از ابزارهای هوش مصنوعی برای انتخاب رنگ است که می‌تواند با آموزش به شما کمک کند رنگ‌ها را به‌صورت هوشمندانه انتخاب کنید.
  • Vance AI : ابزاری  برای بهبود، تولید و ویرایش تصاویر است که طراحان از آن برای بهبود تصاویر استفاده می‌کنند.
  • Postcards AI : می‌تواند برای طراحی قالب‌های ایمیل مورد استفاده قرار گیرد.

این ابزارها تنها چند نمونه از ابزارهای طراحی وب مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که در طول فرایند طراحی قابل استفاده هستند.

مینیمالیسم آینده‌نگر

مینیمالیسم یک فلسفه طراحی است است که بر ساده‌سازی رابط کاربری وب و حفظ فضای بدون شلوغی تمرکز دارد و به کاربران اجازه تمرکز بر محتوای اصلی سایت را می‌دهد. در اصل، مینیمالیسم تعادلِ بین زیبایی و عملکرد را برقرار می‌کند.

مینیمالیسم همچنین بر اولویت دادن به اصول اساسی در طراحی وب تاکید دارد؛ به این معنا که فقط از عناصری استفاده می‌شود که برای آماده‌سازی طراحی و استفاده کاربر ضروری هستند.

تصویر زیر، یک طراحی مینیمالیستی از Pinterest را نشان می‌دهد.

تمام این صحبت‌ها در مورد ظاهر یک وب‌سایت مینیمالیستی است اما به این معنا نیست که مینیمالیسم آینده‌گرا به تجربه کاربری اهمیت نمی‌دهد زیرا این سبک همواره تجربه کاربری را در اولویت قرار می‌دهد، در حالی که زیبایی‌شناسی ساده و پیشرفته را نیز می‌پذیرد.

تجربه سه‌بعدی تعاملی

اگر متوجه شده‌اید که وب‌سایت‌ها اخیراً حس تعاملی‌تری پیدا کرده‌اند، این تغییر به دلیل افزایش استفاده از ویژگی‌های سه‌بعدی و واقعیت مجازی در طراحی وب است. تجربه تعاملی سه‌بعدی به وب‌سایت‌هایی اشاره دارد که به کاربران احساس واقع‌گرایی می‌دهند و این شیوه در سال گذشته به شدت محبوب شده است.

 تصور کنید در حال مرور یک وب‌سایت هستید و به جای دیدن عکس‌ها و متن‌، احساس می‌کنید که وارد یک محیط مجازی شده‌اید یا از طریق لنزهای واقعیت افزوده به آن نگاه می‌کنید. این تجربه می‌تواند با استفاده از تصاویر سه‌بعدی، افکت‌ها و انیمیشن‌ها به وجود بیاید. 

تجربه تعاملی سه‌بعدی حس عمق را ایجاد می‌کند و عناصر وب‌سایت را بیشتر تعاملی و واقعی نشان می‌دهد. به وب‌سایت Avir 3D scroll نگاهی بیندازید. هنگام مشاهده این وب‌سایت، احساس می‌کنید که در حال تجربه واقعی آن هستید.

 

طراحان وب از تکنیک‌هایی مانند مقیاس‌بندی، چرخش، پیمایش افقی و پیمایش پارالکس برای دستیابی به تجربه تعاملی سه‌بعدی استفاده می‌کنند. آن‌ها ممکن است مدل‌های سه‌بعدی را نیز شامل شوند که به بینندگان اجازه می‌دهد با اشیاء روی صفحه تعامل داشته باشند.

این روند تجربه تعاملی سه‌بعدی، مشارکت کاربر را افزایش می‌دهد و یک تجربه به یادماندنی ایجاد می‌کند. همانند اضافه کردن یک دکمه برای واقعیت مجازی که صفحات وب را  هم از نظر تعاملی و هم از  بصری جذاب می‌سازد.

البته، نقطه‌ضعف این است که کاربران با دستگاه‌های ضعیف‌تر ممکن است با کندی عملکرد دستگاه یا فعال شدن فن آن مواجه شوند، بنابراین در این مسیر احتیاط کنید مگر اینکه نتیجه واقعاً ارزشش را داشته باشد.

حالت تاریک

حالت تاریک موضوع جدیدی نیست، اما بسیاری از افراد به آن عادت کرده‌اند و نمی‌توانند بدون آن از سایت استفاده کنند. به عنوان مثال، من: هر بار که وارد یک سایت می‌شوم، تقریباً همیشه به دنبال دکمه حالت تاریک هستم. بسیاری از وب‌سایت‌های مدرن اکنون گزینه حالت تاریک را ارائه می‌دهند که تنظیمات حالت تاریک را برای طرح و طراحی سایت بهینه می‌کند. بسیاری دیگر نیز تصمیم گرفته‌اند که مستقیماً به سمت تاریکی بروند و گزینه دیگری ارائه ندهند.

حالت تاریک یک مفهوم جدید در طراحی وب نیست، اما در سال‌های اخیر به محبوبیت بیشتری دست یافته است، زیرا افراد بیشتری از مزایای حالت تاریک به دلیل تضاد بین محتوای صفحات وب و پس‌زمینه آگاه شده‌اند. وب‌سایت Hyre یک مثال خوب از این حالت را ارائه می‌دهد. طراحان وب حالت تاریک را در طراحی‌های خود به دلایل زیر پیاده‌سازی می‌کنند:

  • کاهش خستگی چشم کاربران: (توجه داشته باشید که حالت تاریک ممکن است برای برخی کاربران باعث افزایش خستگی چشم شود، به همین دلیل بهتر است گزینه‌ای برای خاموش کردن آن فراهم شود.)
  • صرفه‌جویی در عمر باتری: تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از حالت تاریک نسبت به حالت روشن عمر باتری را افزایش می‌دهد.
  • بهبود دید در شرایط نور کم: تصور کنید صبح اول وقت گوشی خود را برمی‌دارید و روشن می‌کنید؛ نور روشن می‌تواند به چشمان شما آسیب بزند. استفاده از حالت تاریک در چنین شرایطی تجربه‌ای راحت‌تر فراهم می‌کند.

با توجه به تأثیر مثبت حالت تاریک بر روی اکثر کاربران، این روند موجب شده تا  طراحان وب گزینه‌های حالت تاریک را در طراحی‌های خود بگنجانند.

به یاد داشته باشید که طراحی حالت تاریک ممکن است برای برخی افراد مطلوب‌تر باشد، اما برای برخی دیگر نه. برای طراحی وب‌سایت‌های دسترس‌پذیر، بهتر است طراحان گزینه‌ای برای سوئیچ بین حالت تاریک و روشن را در نظر بگیرند تا کاربران بتوانند تمی را انتخاب کنند که با نیازشان  مطابقت دارد.

 ProfileMe.dev یک مثال خوب از سایتی با گزینه سوئیچ حالت تاریک طراحی شده است.

طراحی نیومورفیک

اگرچه نئومورفیک یک روند جدید در طراحی وب نیست، اما در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده و مورد توجه طراحان وب قرار گرفته است. طراحی بیومورفیک یک رابط کاربری واقع‌گرایانه ایجاد می‌کند که از نظر بصری برای کاربران دلپذیر است. 

طراحی نیومورفیک

تصویر بالا مجموعه نیومورفیسم است که توسط  توسط ساییم عبدالله در فیگما  طراحی شده است. این مجموعه شامل عناصر نیومورفیک مانند دکمه‌ها، آیکون‌ها و فیلد جستجو می‌باشد.

همچنین، طراحی اپلیکیشن موسیقی سوراسیت را بررسی کنید تا ببینید چگونه نئومورفیسم می‌تواند به طور مؤثری در طراحی یک وب‌سایت یا برنامه وب به کار گرفته شود.

تایپوگرافی هنری

تایپوگرافی نقش بسیار مهمی در زیبایی‌شناسی طراحی وب ایفا می‌کند. طراحان وب در انتخاب‌های تایپوگرافی خود از جمله انواع فونت‌ها، سبک‌ها، فاصله‌بندی، رنگ و کنتراست، مقیاس‌بندی، تراز بندی و چیدمان متن جسورانه تر تصمیم می‌گیرند.

طراحان وب در حال آزمایش تایپوگرافی و فونت‌های زیبا هستند تا تجربه کاربر را بهبود بخشند و با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین از تایپوگرافی خلاقانه و فونت‌ها برای ایجاد هویت برند استفاده می‌کنند.

در حالی که طراحان تلاش می‌کنند تا صفحات وب با متن هنری طراحی کنند، آنها باید به این نکته توجه کنند که تایپوگرافی باید در تمام صفحه خوانا، قابل درک و یکپارچه باشد.

میکرو تعاملات

هنگامی که از یک وب‌سایت بازدید می‌کنید، ممکن است حرکات بامزه و خاصی را مشاهده کنید. این تعاملات به عنوان میکرو-تعاملات (micro-interactions) شناخته می‌شوند و هدف آنها ایجاد تجربه کاربری لذت‌بخشی برای کاربران است. این تعاملات ظریف به شکل جلوه‌های انیمیشن، پنجره‌های پاپ‌آپ، آیتم‌های شناور و غیره ظاهر می‌شوند.

میکرو تعاملات، عناصر کوچکی هستند که به فعالیت‌های شما پاسخ می‌دهند و تجربه کاربری شما را بهبود می‌بخشند. آنها می‌توانند دکمه‌های متحرک باشند، یا انیمیشن‌های کوچک که هنگام کلیک کردن یا انتخاب‎های گزینه‌ای ظاهر می‌شوند.

طراحان وب از میکرو تعاملات برای ایجاد یک تجربه کاربری جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، انیمیشن حذف جدید در برنامه موبایل تلگرام را در نظر بگیرید. هنگامی که کاربران پیامی را حذف می‌کنند، قبل از اینکه پیام از دید حذف شود، یک انیمیشن جلوه درخشان نمایش داده می‌شود. به نظر من، این یک استفاده خوب از میکرو تعامل است.

میکرو تعاملات از چهار جز: محرک، قوانین، بازخورد و حالت‌ها تشکیل شده‌اند و همه طراحان باید این چهار جزء  اصلی را در طراحی و پیاده‌سازی وب در نظر بگیرند.

بروتالیسم 

شاید از همه روندهای جدید طراحی غافلگیر شده‌اید و فقط می‌خواهید کاری ساده‌تر انجام دهید؟ شاید روند "بروتالیستی" بیشتر با سلیقه شما سازگار باشد.

جنبش بروتالیستی در طراحی وب(الهام گرفته از بروتالیسم در زمینه‌های دیگر مانند معماری) سادگی و عملکرد را تا حد ممکن به اوج می‌رساند. این جنبش اساساً بر محتوا و حداقل HTML و CSS مورد نیاز برای ساخت آن تمرکز می‌کند تا تا حد ممکن قابل دسترسی و قابل استفاده باشد.

بروتالیسم

بروتالیسم مفاهیم رادیکال و گاه خیالی را به طراحی وب معرفی می‌کند، مانند اینکه محتوا را قابل خواندن و دسترس بر روی همه دستگاه‌ها قرار دهد، فقط لینک‌ها و دکمه‌ها را به کلیک پاسخ دهند، دکمه عقب به طور پیش‌بینی شده کار کند و غیره. اگر شما علاقه‌مند به جنبش‌های رادیکال و ضدفرهنگ هستید، این دستورالعمل‌ها را بررسی کنید

بروتالیسم یک جنبش طراحی وب است که می‌خواهد ساده‌ترین و واقعی‌ترین تجربه را برای کاربران به ارمغان بیاورد. این جنبش بر اصل اساسی تاکید می‌کند.

اگر شما هم از طرفداران جنبش‌های رادیکال و ضدفرهنگ هستید و می‌خواهید وب‌سایتی طراحی کنید که واقعاً ساده و کاربرپسند باشد، حتماً این دستورالعمل‌ها را بررسی کنید!

نتیجه گیری 

با دیدن وب‌سایت‌هایی مانند MA True Cannabis، متوجه می‌شوید که طراحان از شیوه‌های مختلفی در طراحی وب استفاده می‌کنند. این شیوه‌ها شامل تعاملات میکرو (حرکات کوچک و واکنش‌های وب‌سایت به کاربر)، تایپوگرافی هنری (استفاده از فونت‌های خاص و زیبا) و طراحی نئومورفیک (سبکی که به عناصر ظاهری سه‌بعدی و نرم می‌دهد) هستند.

طراحان وب باید این شیوه‌ها را به‌خوبی با هم ترکیب کنند تا تجربه‌ای جدید و مدرن برای کاربران ایجاد کنند. انها باید مراقب باشند که این عناصر را بیش از حد استفاده نکنند تا طراحی آن‌ها، غیر قابل درک نشود.

به عبارت دیگر، طراحان باید یاد بگیرند که چگونه بین استفاده و عدم استفاده  این شیوه‌ها تعادل برقرار کنند و برای ایجاد طراحی‌های جذاب و کاربردی باید تحقیق، آزمایش و خلاقیت به خرج دهند.

مریم محمدپور

من مریمم. دانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان. 5 ساله تو زمینه مترجمی و تولید محتوا به صورت حرفه ای فعالیت دارم.  تخصص اصلی من ترجمه متون انگلیسی به فارسی هستش ولی تونستم مهارت خودمو تو زمینه  تولید محتوا سایت و وبلاگ به اثبات برسونم. یکی از نقاط قوت من، تسلط بر اصول سئو و بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو هستش... تو سنین پایین انشا نوشتن رو دوست نداشتم ولی بعدها به‌ خاطر علاقه به ترجمه متون و تاثیری که کلمات بر روی ذهنم گذاشتن به سمت محتوا کشیده شدم و الان از ارتباط ترجمه و محتوا لذت میبرم چون میتونم با کلمات  فارسی و انگلیسی بازی کنم تا یه محتوای باحال خلق کنم.


دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید